Bureaucratie

In Nieuws

Dat bureaucratie je razend kan maken heb ik onlangs weer eens kunnen ervaren. Een pennenlikker stuurt een brief aan mij naar een verkeerd adres. Daarop besluit hij dat ik niet meer besta en vervolgens krijgen patiënten hun nota’s niet meer vergoed.

Daarover bellend met de desbetreffende instantie vindt iedereen dat hier een grove fout gemaakt is. Wie moet deze fout dus herstellen? U gelooft het misschien niet, maar dat is niet degene die de fout gemaakt heeft, maar ik! Ik moet opnieuw mijn registratie aanvragen, maar omdat zij de fout gemaakt hebben zullen ze sneller werken. Niet dus! Pas na het starten van een klachtenprocedure komt het apparaat in beweging. Dan blijkt dat de gemaakte fout in enkele minuten hersteld had kunnen worden, terwijl het drie maanden duurde voor dit ook werkelijk gebeurde.

De kracht van bureaucratie is dat het de benadeelden hun recht op boosheid ontneemt. Degene die de fout gemaakt heeft blijft anoniem en buiten beeld. Op de diverse mensen die je wel aan de telefoon krijgt kun je niet boos worden, want die hebben de fout niet gemaakt. Toch kan ik mij voorstellen dat bij zo’n instantie werken ziekmakend is: voldoening kan dit werk niet geven.

Start typing and press Enter to search